מומחה ברפואת אף אוזן גרון וכירורגיית ראש צוואר

טיפול בגלי רדיו לקישריות בבלוטת התריס (RFA)

(עודכן יולי 2021)
טיפול בגלי רדיו לקישריות בבלוטת התריס הינו הליך שנועד להקל על תסמינים הקשורים לבלוטת תריס מוגדלת, או לטיפול ביתר של פעילות של בלוטת התריס בתנאים מסויימים.

עיקרון הפעולה של הטיפול ב- RFA

בהנחיית אולטרסאונד מחדירים לתוך הקשרית מחט שמפיצה אנרגיה. מקור האנרגיה הינו גנרטור המייצר גלי רדיו, והיא מועברת לקצה המחט בלבד. האנרגיה מחממת את הסביבה הקרובה בלבד, וכך צורבת את האזור מסביב קצה המחט.
טיפול זה מהווה תחליף לניתוח, שהיה הדרך היחידה להרחיק את ההפרעה למטופל.

כשמדובר בקשריות של בלוטת התריס שפירות ותסמיניות, ניתן בתנאים מסויימים להציע טיפול זה במקום הוצאת הבלוטה, מה שנהוג לעשות כיום.
גלי הרדיו מייצרים תגובה צלקתית בתוך קשריות בלוטת התריס ובכך גורמים להצטמקותן לאורך חודשים לאחר הפעולה. כתוצאה מכך, הקשרית בבלוטת התריס קטנה עד כדי שיפור ניכר בתסמינים, בין אם מדובר בהפרעה בשל גודל הקשרית, ובין אם בהפחתת יתר בפעילות הקשרית עד למצב בו אין יתר פעילות ועודף ההורמון בדם.

האם הטיפול בגלי רדיו (RFA) מתאים לכל אחד?

בשלב ראשון עלי לבחון, האם הקשרית מתאימה לטיפול בגלי רדיו. ישנם פרמטרים שקשורים לתוכן הקשרית או לגודלה שיקבעו האם הטיפול מתאים. יש לאשר שאין מדובר בקשריות ממאירות לפני תחילת טיפול זה.

התלונות המקומיות הרלבנטיות כתוצאה מגודל הקשרית הינן קושי בבליעה, לחץ מקומי, הפרעת נשימה בזמן שכיבה, או בזמן הרמת הידיים, או הפרעה אסתטית הנובעת מקשרית גדולה שנראית כגוש גדול במורד הצוואר.

המצב הרלבנטי לטיפול ב RFA ביתר פעילות של בלוטת התריס נקרא אדנומה טוקסית. הסיבה ליתר פעילות יכולה להיות אחת משתיים – יצור מוגבר של ההורמון בכל רקמת הבלוטה, או ייצור מוגבר במוקד יחיד – אדנומה.

על מנת לקבוע את מקור הבעיה יש לבצע מיפוי של פעילות כבלוטה- מיפוי ביוד. כאשר הבעיה נובעת מיצור מוגבר בכל הבלוטה, נקבל במיפוי תמונה של ריכוז חומר בכל הבלוטה. כאשר העודף נובע מקשרית אחת המייצרת את ההורמון בעודף, נראה בבדיקת מיפוי הבלוטה "קשרית חמה".

בקשרית חמה כזו זה ניתן לטפל ב RFA בדומה לכל קשרית שפירה, כאשר המטרת אינה להקטין את גודל הקשרית כי אם לגרום להצטלקות הרקמה, תהליך שמוביל לירידה ניכרת ביצור האוטונומי של ההורמון.

בשני המקרים, בשל גודל הקשרית או בשל יתר פעילות, ניתן לחזור על הטיפול בגלי רדיו במידה והמטרה לא מושגת.

לאחר שוודאנו בבדיקה גופנית, בדיקת אולטראסאונד ובבדיקה ציטולוגית (FNA) כי מדובר במחלה שפירה, ניתן להתקדם ולהציע את הטיפול.

כיצד מתבצע הטיפול?

הפעולה מתבצעת בהרדמה מקומית ואינה מחייבת אשפוז. בהנחיית אולטרסאונד, מחדירים מחט עדינה אל תוך הקשרית וצורבים את כל נפח הקשרית. זמן הפעולה תלוי בגודל הקשרית ואורך לרוב כ- 20 דקות.

יתרונות ויעילות הטיפול

תוצאות הטיפול נמדדות בעיקר לפי שביעות רצון המטופל. כמו כן התוצאות ניתנות למדידה באחוזים של ירידת הנפח של הקשרית.
בנוסף אחד היתרונות הבולטים שהטיפול בשיטה זו הוא ללא צלקת.

מהניסיון שלי שנצבר עד כה ולפי המספרים המקובלים היום, כ- 90% מהמטופלים שבעי רצון כבר אחרי טיפול אחד, וכתוצאה מהטיפול נמדדה ירידה של כ- 70-90% בנפח הקשרית.
כמובן שניתן לבצע פעולה חוזרת ומקובל להמתין לפחות שנה עד לסיום הקטנת הקשרית.
יש לציין כי מאחר ומדובר בניתוח שבו מסירים את הרקמה לחלוטין, אין רקמה היוצאת מהגוף לצורך הערכה וביופסיה, וכמו כן יש להמשיך ולבצע מעקב של אולטרסואנד ושל בדיקה גופנית מידי שנה.

סיבוכים אפשריים

הסיבוכים הם נדירים. מדובר על סיבוכים מקומיים כתוצאה מחימום העור, נפיחות קלה או אי נוחות וכאב מקומי שחולף לרוב בתוך מספר ימים.
יש להדגיש כי בדומה לניתוח, קיימת אפשרות נדירה לפגיעה חולפת או קבועה בתנועת מיתרי הקול.
טיפול בגלי רדיו לקשריות בבלוטת התריס נחשב להליך מאוד בטוח.

 

גלילה לראש העמוד