מומחה ברפואת אף אוזן גרון וכירורגיית ראש צוואר

ניתוחי חלל הפה

חלל הפה  

חלל הפה הינו השער שבו פוגש הגוף את העולם החיצוני. דרכו אנו נושמים, אוכלים ומדברים, וכן משמש למגוון אופני תקשורת בין בני אדם.
זהו חלל מורכב, וכשהוא שמור, הוא מאפשר לנו לבצע תפקודים מרובים וחשובים.

נתאר אותו תחילה – חלל הפה מתחיל בשפתיים ומסתיים בכניסה ללוע. הלוע הוא חלקו העליון של צינור הבליעה, בחלקו העליון הוא אחורי לאף, בחלקו האמצעי הוא מאחורי חלל הפה – חלקה האחורי של הלשון נקרא בסיס הלשון, והוא שייך ללוע.
בחלקו התחתון של הלוע מתפצל ממנו קדימה הגרון, שהוא שסתום הכניסה לדרכי האויר. בחלקו התחתון המשכי הלוע לוושט, שם מתחילה מערכת העיכול הצינורית.

אברי חלל הפה 

חלל הפה כולל איברים ואתרים שונים – השפתיים, הלשון, רצפת הפה – שנמצאת מתחת ללשון, החיך הקשה והחיך הרך, הרכסים הגרמיים שעליהם השיניים, והקירות הצדדיים.
סביב חלל הפה ישנן מערכות שרירים המניעות את הלסת התחתונה. ישנו חלל האף מעל החלק האמצעי, והסינוסים בחלק העליון הצדדי.
רצפת הפה מפרידה בין חלל הפה ותוכן הצוואר, ומאפשרת את תנועה הלשון באופן חופשי.
אל תוך חלל הפה נפתחות צינוריות הפרשת הרוק מבלוטות הרוק הגדולות – פתחיהם נמצאים בקיר הצדדי, ובקדמת רצפת הפה.

לצורך ביצוע התפקודים השונים, על חלל הפה להיות מסוגל להפתח ולהסגר הרמטית – השפתיים סוגרות את החלל ומאפשרות היגוי תקין. הלשון שהינה האיבר הגדול והמשמעותי ביותר, מאפשרת הנעת המזון, ערבובו עם רוק, לחיצתו כלפי החיך הקשה והרך, והעברת המזון לאחור, לצורך בליעה.

הלשון

הלשון בנויה ממערכת שרירים מורכבת, ושליטה באמצעות המוח וסיבי עצבים מאפשרים תנועה זו. התנועה המשולבת של הלשון, השיניים, והקירות הצדדיים, מאפשרים את השלב הראשון בהכנת המזון לבליעה.
כפי שהעור מצפה את כל הגוף מבחוץ, את החלל הפה, ובעצם את כל מערכת הנשימה והבליעה, מצפה שכבה דומה הנקראת רירית. רירית זו דומה במקורה העוברי לעור, ומכילה תאים מסוג דומה, ובנוסף כפי שהעור מכיל טפולות – בלוטות זיעה, זקיקי שיער ועוד, מכילה הרירית בלוטות רוק קטנות מרובות.

לסיכום – חלל הפה הוא פתח, עם תפקידים מרובים חיוניים.

מחלות של חלל הפה

ישנם מגוון עצום של מצבי מחלה בחלל הפה, ובאופן גס ניתן לחלקם למצבים דלקתיים ומצבים ממאירים. מספר דיסציפלינות מטפל במצבים השונים – בנוסף לרופאי אף אוזן וגרון, ובתוכם בעיקר מנתחי ראש צואר.

כמובן המצבים השכיחים ביותר הם בעיות שיניים – רופאי השיניים, מנתחי פה ולסת, וכמובן רופאים כלליים רבים שבודקים גם את חלל הפה.

כאמור מגוון האתרים, המיקומים ומעורבות הרקמות בסביבה יכול להיות רב, ושונה מאוד בין חולים שונים, וכל אחד מהם דורש התייחסות מדויקת ושונה. כאן ניתן לעבור למאמר הדן בסרטן הפה.

גידול בלשון

נתמקד בטיפול בגידול השכיח ביותר שהינו הגידול בלשון.

הטיפול בגידול בלשון

הטיפול בגידולי מסוג שאת קשקשית של חלל הפה הינו ניתוחי.
כלומר הרחקה פיזית של הרקמה הגידולית מהגוף. זהו הטיפול המועדף מאחר והוא היחיד הנותן סיכוי החלמה גבוהים.
לאורך השנים נעשו ניסיונות לטפל בגידולים אלו באופנים אחרים – כגון טיפול קרינתי או טיפול כמוטרפי, או אפילו בטיפולים אלטרנטיביים שונים.
ניסיונות הטיפול הללו הסתיימו בתמותה בחלק ניכר מהחולים, וכיום אין בליבנו ספק כי טיפול בהרחקה זהו הטיפול הנכון.

חשיבות הגילוי המוקדם של גידול בלשון

לעיתים גודל הגידול, והצורך לכרות מעט רקמה בריאה סביבו, גורמים לכך שנוצר חסר בלשון. מכאן החשיבות האדירה לגילוי המוקדם של הגידול, והטיפול בו בעודו קטן.
תפקוד הלשון יכול להישמר אפילו אם חלק ממנה נכרת – תלוי בגודל ובמיקום. מעבר לגודל או מיקום מסוים, החסר יגרום לפגיעה בתפקוד, קשיי דיבור ובליעה.

כריתה של גידול בלשון

נושא נוסף הוא היכולת לכרות את הגידול דרך הפתח הטבעי – השפתיים. ישנם מצבים שבהם כריתה שלמה של הגידול באופן בטוח מחייבת חיתוך והפרדת השפה, הלסת התחתונה, ורצפת הפה.
כמובן שוב, דבר זה יכול להמנע בגילוי וטיפול בגידול בשלב מוקדם. במידה והמצב מחייב זאת, למרות שהרעיון מטריד משלא רגיל בכך – ניתן בהחלט לפתוח, ולסגור לאחר מכן עם תוצאות תפקודיות ואסטטיות לא רעות.

לגבי החסר בלשון – במידה והכריתה מצומצמת לעיתים ניתן לבצע כריתה וסגירת הלשון, "על עצמה" .

שחזור הלשון

בחסרים הגדולים אנו משתמשים בטכניקה הקיימת מזה כשני עשורים – המיקרוכירורגיה, או השתלה עצמית. בשיטה זו ניתן להביא רקמה ממיקום אחר בגוף, ביחד עם העורק והוריד המזינים אותה, להשתילה במקום החלק החסר. כלי הדם מחוברים לכלי דם בצוואר. הרקמה החדשה מהווה ציפוי חדש ובריא, ונפח המאפשר לשארית התקינה של הלשון להניע את המזון, ולהשתתף בדיבור.
בעוד שבעבר היו החולים ניצלים מהגידול, וחיים זמן רב, אך באיכות חיים ירודה. כיום ניתן להגיע לתפקוד מלא לאחר כריתות נרחבות של הלשון.

 

גלילה לראש העמוד