מומחה ברפואת אף אוזן גרון וכירורגיית ראש צוואר

סרטן במיתרי הקול

סרטן מיתרי הקול

על פי המכון הלאומי לסרטן, גידולי ראש צוואר מהווים 4% מכל סוגי הסרטן בארצות הברית. שיעורי ההישרדות של סרטן זה תלויים במיקומו הספציפי ובכמה מוקדם הוא מאובחן. על פי ההערכות כ-200 מקרים של סרטן מיתרי הקול מאובחנים בכל שנה בישראל. למרבה המזל, גידולים בצוואר ובמיתרי הקול מופיעים בשלב מוקדם מכיוון שהנגע יוצר צרידות שלעתים קרובות מסייעת בגילוי מוקדם.

מה עלול להגביר את הסיכון?

אלכוהול וטבק: אלכוהול וטבק הם שני הגורמים העיקריים העלולים להגביר את הסיכון לפתח סרטן במיתרי הקול, עקב כימיקלים שהם מכילים העלולים לפגוע בתאי הגרון. שתיית אלכוהול באופן קבוע לצד עישון סיגריות במקביל, מעלה עוד יותר את הסיכון לסרטן הגרון ומיתרי הקול.
היסטוריה משפחתית: קרובי משפחה מדרגה ראשונה לחולה בסרטן הגרון נוטים יותר לפתח את הגידול מאשר אלו ללא היסטוריה משפחתית.
חשיפה לחומרים מזיקים: עבודה בה קיימת חשיפה לרמות גבוהות של חומרים מסוימים עלולה להגביר את הסיכון לסרטן הגרון ומיתרי הקול. למשל: אסבסט, ניקל, אדי צבע או דיזל, ועוד.

כיצד מאבחנים סרטן במיתרי הקול?

ביופסיה – במהלך בדיקת אנדוסקופיה, ניתן להסיר דגימה של תאים מהגרון כדי לבדוק אותם לאיתור סימני סרטן. אם יש גוש בצוואר, תחת בדיקת אולטרסאונד ניתן לעשות בדיקת ביופסיה במחט (FNA) כדי להסיר דגימת רקמה.

אם תוצאות הביופסיה מראות על סרטן וקיים סיכון שהוא התפשט, סביר להניח שיתבצעו בדיקות נוספות כדי להעריך את התפשטות הגידול. הבדיקות עשויות לכלול CT, MRI, PET-CT, ואולטרסאונד צווארי.

הטיפול בסרטן מיתרי הקול

הטיפול בסרטן מיתרי הקול תלוי במידה רבה בגודלו. הטיפולים העיקריים הם ניתוחים, הקרנות וכימותרפיה.

אם הגידול אובחן בשלב מוקדם, ייתכן שניתן להסירו באמצעות ניתוח (כריתה אנדוסקופית) או טיפול בקרינה בלבד. בסרטן מיתרי הקול בשלב מאוחר יותר, ייתכן שיהיה צורך בניתוח נרחב יותר.

ישנם 3 סוגי ניתוחים שניתן להשתמש בהם לטיפול בסרטן הגרון:
כריתה אנדוסקופית – ניתנת לביצוע בגידול בשלב מוקדם. במהלך ההליך, המנתח משתמש במיקרוסקופ מיוחד כדי לקבל תצוגה מוגדלת של הגרון, מה שמאפשר לו להסיר את הגידול באמצעות לייזר או מכשירים כירורגיים.
כריתת גרון חלקית – ניתנת לביצוע בכמה מסוגי סרטן הגרון. הפעולה כוללת הסרה כירורגית של החלק הנגוע בגרון. חלק ממיתרי הקול יישארו במקומם, כך שעדיין ניתן לדבר, אך הקול עלול להיות צרוד או חלש.
כריתת גרון מלאה – כריתת גרון מלאה משמשת בדרך כלל לטיפול בסרטן גרון מתקדם. הפעולה כוללת את הסרת כל הגרון. ייתכן שיהיה צורך להסיר קשריות לימפה סמוכות (קשריות קטנות המהוות חלק ממערכת החיסון) אם הסרטן התפשט אליהן.

מכיוון שמיתרי הקול מוסרים, לא ניתן לדבר באופן רגיל לאחר הניתוח, אך יש מספר דרכים לסייע ללמוד לדבר לאחר הניתוח. במידה ומתבצעת כריתת גרון מלאה, המנתח יוצר חור קבוע בצוואר (הנקרא סטומה) כדי לאפשר נשימה לאחר הניתוח.

גלילה לראש העמוד