מומחה ברפואת אף אוזן גרון וכירורגיית ראש צוואר

קשריות בבלוטת התריס

מהן קשריות בבלוטת התריס?

קשריות בבלוטת התריס הן למעשה מוקדים בבלוטת התריס. מוקדים שיכולים להתפתח לגידולים בבלוטת התריס. קשריות בלוטת התריס ברובן קטנות מאוד, גודלן נע בין מספר מילימטרים למספר סנטימטרים.

קשריות בבלוטת התריס. ד"ר משה יהודה

עד כמה התופעה נפוצה?

מדובר בתופעה נפוצה. השכיחות גבוהה יותר אצל נשים ועולה עם הגיל. חסר ביוד ונטייה משפחתית מהווים גורם להתפתחות קשריות בבלוטת התריס.
במידה והתגלו קשריות, יש לפנות לרופא מומחה לזיהוי מהות הקשריות וקבלת טיפול.

איך מתגלות קשריות בבלוטת התריס?

בשל גודלן הזעיר בדרך כלל הקשריות מתגלות באקראי עקב בדיקת אולטרסאונד שנעשתה בגלל סיבה אחרת. חלק מהקשריות גדולות יותר ואז ניתן לחוש או לראותן. במידה וחשתם בגושים בצוואר, יש לגשת לרופא מומחה לבדיקה וזיהוי.

האם הקשריות ממאירות?

במרבית המקרים קשריות בבלוטת התריס אינן ממאירות. אחוז קטן מאוד (כ- 5%) עלול להיות ממאיר ולהתפתח לסרטן בבלוטת התריס. כיוון שאין אנו רוצים לקחת סיכון יש לערוך את כל הבדיקות הנדרשות על מנת לשלול ממאירות.

איך בודקים קשריות בבלוטת התריס?

קשריות בבלוטת התריס בודקים באמצעות בדיקת אולטרסאונד של בלוטת התריס. במידה ונמצאו בבדיקה קשריות גדולות או קשריות בעלות מאפיינים חשודים, יערכו בדיקות נוספות. יבוצע ניקור (בדיקת FNA) שבה שואבים תאים מהקשרית באמצעות מחט. לגבי תוצאות הבדיקה, קיימת חלוקה על שם בת'סדה הנותנת הערכת סיכון לממאירות לבדיקה שנעשתה. לא תמיד תתקבל תשובה חד משמעית לגבי המהות של הקשריות.

בשנים האחרונות נוספה בדיקת אפירמה, שבה נעשה שימוש כאשר תוצאות הביופסיה שהתקבלה מפוענחת כבעלת סיכוי בינוני לקיומו של גידול.

איך מטפלים בקשריות בבלוטת התריס?

קשריות שפירות דורשות המשך מעקב על מנת לוודא שלא יהפכו לממאירות.

במקרים מסויימים ניתן לטפל בקשריות של בלוטת התריס שפירות ותסמיניות על ידי גלי רדיו (RFA).
טיפול בגלי רדיו יכול להחליף את הוצאת הבלוטה, מה שמקובל לעשות בדרך כלל עד כה.

במידה ונמצאו קשריות החשודות כממאירות או שזוהו כממאירות, המטופל יופנה לניתוח.

חשיבות האבחון של קשריות בבלוטת תריס

הסיבות לבדיקת הקשריות:
אחוז קטן מהקשריות עלול להיות סרטני ולכן יש לנתח קשריות אלה. חלק מהקשריות מפרישות עודף הורמונים של בלוטת התריס- מה שאינו רצוי כמובן. קשריות גדולות יכולות ללחוץ על האיברים הסמוכים ולהפריע לתפקודם. קשריות גדולות משוות מראה לא נעים לפנים ולצוואר.

 

 

 

 

 

גלילה לראש העמוד